Translate

måndag, september 17, 2007

Finns många sjukt bra artister och musiker i världen!!


Det är sååå roligt med musik!!


Jag vet inte hur jag skulle klara mig annars.



Det här är en sjukt bra bild på Kirk F tycker jag. Jag vill ha en sån tröja!!! Hoppas det går att få tag i en sådan...

Kan ju försöka få tag i den när jag åker med min kör till USA!! Helt obegripligt att vår lilla kör från Sundsvall ska åka till Cleveland och Detroit och dessutom få sjunga inför de människor som skapade den moderna gospelmusiken vi sjunger. Ibland känns det obegripbart och helt otroligt - vilken tur att vi har en ödmjuk inställning till resan och att vi inte tror att vi kan lära dem något!

Jag ser fram emot att vara med på riktiga gospelgudstjänster i kyrkor vi antagligen skulle ha svårt att få tillträde till annars. Jag har sådan respekt för de svartas situation och livsvillkor i USA att jag hoppas att de kan ta mig som person för den jag är och inte se min hudfärg. Jag ser fram emot allt jag ska lära mig och fördomar jag får pröva. För - face it - fördomar har vi allihopa vare sig vi vill kännas vid dem eller inte.

Fördom
Wikipedia
(Omdirigerad från Fördomar)
Hoppa till: navigering, sök
En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.
Eftersom stereotyper kan vara positiva eller negativa, kan även de fördomar som de resulterar i vara antingen positiva eller negativa. En negativ fördom gentemot en person leder ofta till en positiv fördom om en annan. Vare sig en stereotyp är statistiskt riktig eller ej innebär en fördom en övergeneralisering av densamma.

Exempel [redigera]
Stereotypen att män är starkare än kvinnor leda till fördomen att en man alltid är lämpligare än en kvinna i polisyrket. Även där stereotyper är statistiskt riktiga bortser fördomar som denna från individuella avvikelser från stereotypen (som att vissa kvinnor är starkare än vissa män). Fördomen i exemplet bortser också från att andra egenskaper kan vara viktiga i yrket.

Orsaker [redigera]
Fördomar grundar sig på stereotyper som indelar företeelser och personer i grupper baserat på kriterier som kön, ålder, nationalitet och etnisk tillhörighet, yrke och utbildning, social bakgrund, utseende och musiksmak. Fördomarna och stereotyperna har sin grund i individens anlag, uppfostran, livserfarenhet och vanor. De sammanhänger med ens allmänna världsåskådning och intressen ("man tror på det man vill tro") och påverkas av tidsandan och den allmänna opinionen.
De flesta har fler fördomar än de anar, och endast ett avsiktligt och energiskt bemödande att genom självkritik bekämpa dem kan leda till relativ fördomsfrihet. En av de vanligaste fördomarna är föreställningen om ens egen fördomsfrihet. Särskilt när fördomarna är gemensamma för majoriteten inom ett folk eller en samhällsklass, verkar de i hög grad hindrande för samhällslivet och dess utveckling.

Se även [redigera]
Diskriminering
Etniska skämt
Faktoid
Politisk korrekthet
Stereotyp
Delar av denna artikel utgörs av bearbetad text ur Nordisk familjebok, utgiven 1904–1926.(Not)
Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rdom

Det är smärtsamt att upptäcka att man har dem och desto större är ansvaret att våga utmana de fördomar man har. Jag älskar att bli av med mina. Som kristen vill jag inte ha några men som människa är det svårt att helt bli av med dem. Jag anstränger mig för att hålla ett öppet sinne och arbeta med mig själv.

Som överviktig kvinna i dagens samhälle är man ju ständigt utsatt för dessa. Man blir mottagen som en människa utan karaktär, att man är ointelligent och att man bara sitter på rumpan hela dagarna. Det är så svårt att gå ut på restaurang utan att känna blickar och att människor med förakt undrar varför man äter - hallå!! - alla människor behöver få i sig föda OCH vi har samma rätt att leva som andra... En bra pepplåt med en urgullig ung man kommer här för Er andra med samma upplevelser...







Må bäst alla!!

Kram, Harriet

Inga kommentarer: