Translate

lördag, oktober 20, 2007

Har sjungit afrikansk musik.....




.... och har just kommit hem efter en härlig dag med workshop och medverkande i en konsert. Jag blev alldeles varm och svettig. Jag har haft så roligt att jag är så tacksam för att man får träffa människor som gillar att sätta sprätt på oss svenskar. Jag kände att jag blev härligt mjuk i kroppen och nynnar på ord som jahwe och Tis Zue... och annat kul. Har testat Lingala, Zulu och andra kul afrikanska språk. Visserligen begränsat med ett fåtal ord men det är såååå härligt med afrikanska rytmer och att använda rösten på ett annat sätt än man är van.

Jag sjunger i gospelkör i vanliga fall och även om det finns vissa likheter så överväger olikheterna med placeringen av ljudet. Jag har också sjungit i vanlig kyrkokör i många år och då använder man en mer klassisk röst och huvudklang. Det samma gäller för när jag sjöng i Hallstaviks Kammarkör.

Jag gillar att sjunga visor, spirituals och även en och annan country kan slinka med. Men min stora passion är modern svart gospelmusik. Den musiken rör mig ända in i själen och även den mörkaste dag blir ljusare än ett ljusterapi rum för mig när jag hör den.



Min älskade Kirk Franklin!! Det kommer att bli film om hans liv som ska heta Churchboy, hoppas den går att få tag i här när den kommer....

En annan låt som jag älskar....



Här får ni ett guldkorn till...



Så nu vet ni vilken musik jag är insnöad på *fniss* Jag gillar annat också som detta...



Jag vill ha en sån här man!! Undrar om Angie Stone vill dela?? Knappast - suck!! Han är det vackraste jag vet....



Ja, ja slutsurrat för idag.

Kram på er och njut av musiken och människorna...

Inga kommentarer: