Translate

tisdag, januari 22, 2008

Sol är inte dumt....




...känner mig mycket piggare idag...

Man blir liksom lite gladare, lite lättare och mer förväntansfull på dagen och vad den ska ge. När det allra suraste mörka försvinner så känns livet plötsligt lite enklare att leva trots att livssituationen är densamma - vad konstigt att det är så. Jag har många gånger funderat om det är närvaron av ljus eller frånvaron av mörker som gör en lättare till sinnet. Konstig fråga kanske, men det är ju fråga om olika livssyn sättet att se det på. Tänk - närvaron av ljus mot frånvaron av mörker. Vilken är då positiv och vilken är negativ?

För mig är närvaro det centrala i resonemanget. Närvaro innebär att man är levande i ögonblicket för att kunna ta vara på ljuset. Frånvaro innebär för mig att man fjärmar sig från något - alltså vänder sig ifrån för att man inte vågar vara i ögonblicket - man vågar inte möta en rädsla rentav.

Förstår ni mitt resonemang?

För min del njuter jag av vad livet har att ge och har lärt mig att ta itu både med det enkla och det svåraste. Sedan finns det såklart många brister i min personlighet men jag vänder mig även till dem och väljer att se dem i vitögat. Problem och brister är till för att visa vad man kan förbättra och jag är glad att jag inte ser mig som en färdig person... Jag är faktiskt rätt nöjd med att vara jag trots min övervikt, singel och att jag har de hinder och svårigheter jag mött och möter i livet. Det är alla dem som gjort mig till den jag är idag och jag kan ärligt säga att jag tycker om mig själv. Det jag inte tycker om jobbar jag för att förändra hos mig själv och det jag gillar försöker jag att göda med ytterligare goda föresatser och handlingar....

Hoppas ni inte somnat... undrar hur jag kom att tänka på detta?

//filosofmamman

1 kommentar:

Supermamsen Green World sa...

Duktig tjej... Du är så duktig ...

KÄMPA

KRAMIS