Translate

onsdag, april 16, 2008

Akta dig för att bli rullstolsburen om du bor hos MittHem i Sundsvall!

Foto: Linus Wallin


Mitthems vd vägrar
byta parkeringplats

SUNDSVALL (ST) 2008-04-16 03:00

Johan Rothoff är rullstolsburen. I garaget där Johan bor finns en enda parkeringsplats som fungerar för honom. Men den har Mitthems vd Hans Selling.

Selling säger att platsen inte kan hyras ut.
Redan i mitten av februari försökte Johan Rothoff få byta parkeringsplatsen som han har på gården vid fastigheten i centrala Sundsvall. Han hade upptäckt att det fanns en rymlig parkeringsplats i garaget och eftersom det fanns två andra platser som var lediga trodde han att den som hade platsen kanske skulle kunna tänka sig att byta.
Det visade sig senare att platsen tillhörde Hans Selling och han vägrade upplåta den.
– Det känns tokigt att jag ska behöva stå utomhus när det är kallt, blåsigt, vinter och snö. Som det är nu måste jag alltid ha hjälp med att ta mig i och ur bilen. På den breda parkeringsplatsen inne i garaget skulle jag kunna klara mig själv.
Johan Rothoff arbetar på ett callcenter-företag i Birsta.
– Jag känner många verkställande direktörer och de brukar föregå med gott exempel, säger han.
Framför den aktuella och åtråvärda parkeringsplatsen finns en skylt om att parkering är förbjuden, men likväl är platsen numrerad och Hans Sellings bil står där ofta.
– Framför platsen finns en reservutgång och vi vill inte att den ska vara belamrad jämt. Nu använder vi platsen ibland, säger Hans Selling.
Han säger att oviljan att upplåta platsen har flera orsaker. Bland annat ska det ha varit störningar i huset som kunde härröras till Johans lägenhet.
– Han har också parkerat felaktigt ett antal gånger och ställt sig på andras platser i garaget, trots att han inte har betalat för någon plats där. I normalläget är det klart att vi vill hjälpa en handikappad person med att hitta bra lösningar, men bara för att man är handikappad får man inte bete sig hur som helst, säger Hans Selling.
Johan Rothoff medger att det var stökigt i hans lägenhet i samband med en inflyttningsfest vid årsskiftet.
– Och det har hänt att jag har stått på parkeringsplatser i garaget korta stunder när jag har burit grejor fram och tillbaka till lägenheten. En gång blev bilen kvar över natten eftersom jag hade en vän på besök och därför hade lånat ut min egen parkeringsplats.
En granne till Johan har engagerat sig i hans kamp och hon tycker att Hans Selling har uppträtt på ett otrevligt sätt.
Från garaget går det en hiss upp till Johan Rothoff lägenhet. Dörrarna öppnas med en dosa och Johan har nu bett sin arbetsterapeut om hjälp för att försöka få till stånd en bra parkeringslösning.
– Jag behöver verkligen en garageplats som fungerar, säger han.
Artikeln skriven av:
Katarina Vikström
060-197167
katarina.vikstrom@st.nu

Min kommentar: Jag blir heligt upprörd över människor som direktör Selling från MittHem som agerar okänsligt mot en person som har särskilda behov. Tyvärr skall detta inte ses som något unikt för det förekommer många konstiga saker i Sundsvalls Kommun och inom Västernorrlands Landsting. Det är något som är ruttet i Sundsvall och tyvärr handlar mycket om brist på empati och förmåga att se lösningar som går utanför det egna bekvämlighetsområdet.

Jag vill se att Hans Selling läser på både SOL (Socialtjänst lagen), Hälso- och Sjukvårdslagen och kanske rent av slår på stort och kontaktar Handikappombudet i kommunen/länet för att skaffa sig verklighetsförankring.

Om nu den boende Johan Rothoff har haft fest är helt orelevant i det här sammanhanget. Felparkering är bara mänskligt och kan hända alla och är också ett argument som helt famlar i luften efter poäng som inte finns.

För mig är det uppenbart vad som är rätt i det här fallet och det är;

Sparka ut Hans Selling och hans bekväma rumpa och skapa förutsättningar för Johan Rothoff att få något som förenklar hans vardag. Sluta skitsnacket och ta ditt ansvar. Jag skäms för dig och kommer aldrig att hyra en lägenhet i MittHems regi efter detta. ALDRIG! Kommer också att tala om att sådant här förekommer jämte de höga hyror som MittHem har så är det rent ut sagt något ni borde SKÄMMAS för.

Usch för MITTHEM i Sundsvall!

//Empatiska mamman



Inga kommentarer: