Translate

onsdag, april 23, 2008

Deklarationen avklarad.


Inte direkt svårt idag att deklarera, eller?


Vi hade en jättebra lärare när jag gick mellanstadiet i PiteåNorrmalmsskolan som hette Peter Ridderstråhle. Jag gillade honom jättemycket för att han var rak, bestämd och inte favoriserade någon elev i klassen. Det var aldrig någon tvekan om vad han ville vi skulle göra och han visade gärna diabilder från sin London resa kommer jag ihåg.


Peter var väldigt lång och vältränad, jag kommer ihåg att han hade gymnastik med oss också. Vad jag avskydde att springa och göra indianskutt.


Nu undrar ni vad detta har att göra med deklarationen som jag inledde med, det ska jag tala om. Vi fick lära oss att deklarera och detta var i femte klass och betydligt svårare än vad det är idag. Vi gick igenom post för post och oerhört spännande var det tyckte jag i alla fall. Det var ju viktigt att få rätt svar på slutet ;-)


Jag undrar om barnen idag får lära sig något om hur det går till att deklarera från grunden i skolan? Får de lära sig hur man gör en inbetalning från sitt konto när det är dags att betala sina räkningar? Får barnen verklighetsförankrade uppgifter i skolan alls? Jag skulle vilja veta mer om någon har lust och tid att svara förstås.


I somras hade jag turen att träffa den kvinna som var vår stödlärare i klassen - man hade sånt på 70-talet! - Ewa. Hon var fantastiskt duktig och vi elever i klassen trodde hela tiden att hon och Peter var kära i varandra och vi spekulerade i när hon skulle skilja sig från sin man för att bli ihop med honom. Tänk vad små hjärnor kan tota ihop.


Hon berättade för mig att Peter hade avlidit i cancer för ett par år sedan och det var riktigt tråkigt för jag var och hälsade på i Piteå när jag gick i åttonde klass och lånade en cykel för att åka och hälsa på honom. Det var sista gången jag såg honom i livet. Jag tycker jag har haft tur som haft honom som lärare för väldigt många av mina värderingar i livet stammar från vårt klassrum på Norrmalmsskolan i Piteå.


Deklarera kan man ju göra fler saker i livet än inkomster, utgifter och skulder. Man kan ju också deklarera sin åsikt om något man diskuterar.


Det viktiga är att vara ärlig och rättfram i kommunikationen mellan människor och när man ska redovisa sina pengar. Nolltaxerare skulle jag skämmas om jag var - för mig är det viktigt att vara ärlig och jag gör misstag som alla andra - skillnaden är kanske att jag försöker lära av dem.

2 kommentarer:

Supermamsen Green World sa...

Jag önskar jag kunde skatta massor för då har jag ju hög inkomst med"" Fniss

Unknown sa...

Hahaha!!

Du är rolig du... men det ligger något i det du säger - helt klart!

Det är bra att betala skatt annars skulle utsatta människor stå helt utan hjälp i samhället.