Translate

onsdag, maj 07, 2008

Apoteket i Sundsvall, Stenstan är roliga!


Jag var in på Apoteket för en vecka sedan i tisdags för att få tag i min dotters medicin som är lagervara och kylvara.


Hennes medicin heter Kineret;
Vad Kineret är och vad det används för

Läkemedlets utseende:
Läkemedlets utseende och förpackningsstorlekar:
Kineret är en klar, färglös till vit lösning för injektion som tillhandahålls i förfyllda sprutor som är färdiga att användas. Den kan innehålla en del halvgenomskinliga till vita partiklar av protein. Förekomst av dessa partiklar påverkar inte produktens kvalitet.
Förpackningen innehåller 1, 7 eller 28 förfyllda sprutor. Eventuellt kommer inte alla förpackningsstorlekar att marknadsföras.

Vad används Kineret för?
Kineret (ett immunsuppressivt medel) är en typ av cytokin som används för att behandla reumatoid artrit. Cytokiner är proteiner som produceras i kroppen och som samordnar kommunikationen mellan celler och hjälper till att styra cellernas aktivitet. Om du har reumatoid artrit producerar din kropp för mycket av en cytokin som kallas interleukin-1. Detta leder till skadliga effekter som svullnad och vävnadsskada.

Normalt producerar din kropp ett protein som blockerar de skadliga effekterna av interleukin-1. Om du har reumatoid artrit producerar din kropp inte tillräckligt med detta blockerande protein. Den aktiva substansen i Kineret är anakinra, tillverkad med DNA-teknik genom användning av mikroorganismen E. coli och verkar på samma sätt som det naturliga blockerande proteinet.

Kineret används i kombination med ett annat läkemedel som heter metotrexat för att behandla symtomen vid reumatoid artrit. Kineret är avsett till patienter vars svar på behandling med enbart metotrexat är otillräckligt för att kontrollera reumatoid artrit.


Så ni förstår att den här medicinen är viktig och att jag lärt mig hur jag ska bära mig åt för att få den till utsatt tid.


Idag onsdag - gav dem en dag med strulmån - kommer jag in får köa bara 10 minuter (hurra) och kommer fram glad i hågen till disken, lämnar fram receptet och de kollar i datorn. Vad tror ni händer?


Efter att ha kollat både dotterns och mitt personnummer så har ingen beställning gjorts! Trots att jag varit inne i god tid för att hinna få hem medicinen. Jag be henne kolla om de har inne någon annan dos och hon kollar och säger att det inte finns.


Jag ber henne kolla andra apotek i Sundsvall och som tur är finns Kineret på sjukhusapoteket. Hon gör en bokninga av medicinen och jag frågar när jag kan åka till sjukhuset och hämta den. Svaret jag får är imorgon eller redan nu.


Bra säger jag - efter att ha talat om att jag inte har någon bil - jag åker på en gång... Har tur att det går en buss rätt så på en gång. Kommer fram till sjukhuset och fram till apoteket kl. 17.40 puh, tänker jag, jag hann för de stänger väl 18.00? Nähäpp, tokstängt!


Jag blir tvärilsken och inser att jag trots att jag har planerat inköpet, hämtningen och har med mig kylväska får åka ifrån apoteket tomhänt.


Jag bara undrar hur det kan komma sig att jag alltid trots att jag gör min del och tar ansvar jag alltid blir besviken när det handlar om att andra ska sköta sitt jobb? Hur kan det komma sig att inte människan på apoteket inne i stan inte talade om att det var stängt? Varför har inte apoteket på sjukhuset en skylt med öppettider?


Frågorna är många och jag får planera dagen och åka ännu tidigare till sjukhuset imorgon och får väl vimsa på stan tills jag har annat planerat på kvällen.


Peace,


//argmamman

Inga kommentarer: