Translate

tisdag, maj 06, 2008

Dagen efter kvällen före.....

Ja, sorgen är fortfarande stor - det är första gången jag låtit mig påverkas av en idrott som nu. Men det är inte särskilt svårt när basket är ett så härligt, snabbt och intressant bollspel. Jag älskar dunkarna, de långa treorna och de snabba dribblingarna. Riktigt bra basket är kärlek och i mitt fall är den besvarad.

Joakim Kjellbom är en spelare som är duktig på det mesta och han belönades som årets mest värdefulla spelare helt välförtjänt. Njurundakillen har mycket att hämta mot den andra basketeliten i Sverige trots att vi har amerikanska importer som är väldigt duktiga i det här landet. Man blir ju stolt över "pojken".

Precis så arg som han är på den här bilden var jag på de två första matcherna i finalserien dels frustrationen över några konstiga domslut, domarnas benägenhet att göra livet surt för Dragons genom att mer ivrigt bevaka att de foulade våra längsta spelare. Annan frustration har jag haft av att inte deras skott har suttit som de ska - glöden har saknats - anledningen till det är nog främst att de inte är vana favoritskapet och det kan sätta griller i vem som helst och deras huvud. Sedan har jag också varit less att inte försvaret har funkat trots allt slit de lägger ned i sitt spel.

Däremot i retrospektiv är jag glad för att de har spelat en inspirerande och riktigt härlig grundomgång. Jag har glatts över att Mikael Palm har kommit igång efter sin skada och ser fram emot nästa säsong med hans spel. Alex Wesby som har gjort väldigt bra ifrån sig och som också fick en utmärkelse för bästa forward i Sverige och Basketligan.

Jag är glad att få - även om det är på avstånd - stifta bekantskap med killar som verkar blyga som David Baldwin, Calle Arnold och Lukasz Fafara. Jag har verkligen gillat att se Pero Vasiljevic glänsa när det har behövts - årets bästa 3-poängare, som sköts från halva plan, måste vara han som står för i matchen han fixade till förlängning så att de kunde gå om och vinna sedan. Srdan Subotic är också en frisk fläkt i laget - min dotter kommenterade att han hade mest hår av alla *fniss* - han leder spelet ibland genialiskt ibland bara precis gör sitt jobb. Adam Alexander den lilla killen i laget - bara en centimeter kortare än mig - ser liten ut mot jättar som Jocke på 2.13 m. Adam har varit en bra lagkapten och har många gånger lackat till och fått fart på lagkamraterna. Adam har ju också skrivit på för förlängning i Sundsvall Dragons och det tackar jag för.

Nyförvärvet AJ Guyton ska bli roligt att lära känna och se vad han kan prestera och tillföra laget. Han har ju spelat inspirerat ibland och i sanningens namn så tar det lite tid att spela in sig i gruppen. Det ska också sägas att jag inte har sett honom i särskilt många matcher ännu men det jag sett har jag tolkat så här.

Sist men absolut inte minst. De två allra viktigaste personerna i laget - COACHERNA - de har gjort ett riktigt karla-karls jobb som fått med storstjärnor som Scottie Pippen att spela med grabbarna. De har lyckats att hjälpa killarna till nya nivåer - visst de förlorade guldet i år - men de vann SILVRET. Så bra har de aldrig varit förut, det skulle aldrig gå utan deras insats. Peter Öqvist och Pontus Frivold assisterande coach är värda guld och jag tycker de är riktigt bra i deras ton till spelarna. De behandlar alla med samma respekt och får den tillbaka av spelarna. De måste vara Sundsvalls Dynamic Duo och ha ett samarbete och för att använda ett slitet uttryck - Great minds think alike! - bra jobbat!

Tack allihop för en fantastisk säsong 07/08 och ser fram emot hösten. Nya buffade och tuffare drakar.

I am forever yours,

#1 Fan

Go Dragons
!

Inga kommentarer: