Translate

onsdag, september 17, 2008

39-åring får sjukersättning i efterhand


39-åring får sjukersättning i efterhand
SANDVIKEN

Kammarrätten i Sundsvall ger en 39-årig man i västra Gästrikland rätt till sjukersättning och den ska betalas ut retroaktivt från december 2005.

Kammarrätten skriver i sin dom att det framgår av de intyg som överläkaren vid den psykiatriska kliniken i Sandviken utfärdat att 39-åringens arbetsförmåga är varaktigt helt nedsatt. Mannen är därmed berättigad till full sjukersättning.

39-åringen har sedan 2006 haft praktiktjänstgöring tre till fyra dagar i veckan. På grund av sina psykiska besvär anser han sig inte kunna stå till arbetsmarknadens förfogande.

Det var socialförsäkringsnämnden hos försäkringskassan som i sitt beslut i september 2006 ansåg att 39-åringen inte var berättigad till ersättning. Bedömningen gjordes med stöd av utlåtande från försäkringskassans läkare. 39-åringens arbetsförmåga ansågs inte vara varaktig eller nedsatt till en fjärdedel.

39-åringen överklagade till länsrätten och här fick mannen rätt. En överläkare vid psykiatriska kliniken i Sandviken gjorde bedömningen att 39-åringen har haft en långvarig problematik genom hela livet och att den skulle bestå i många år.

Länsrätten gav 39-åringen rätt till sjukersättning och nu har även kammarrätten gjort det.


Jörgen Larsson

026-159622

jorgen.larsson@gd.se


Egen kommentar: Vad glad jag blir när jag läser att det finns någon som kan läsa innantill i det här landet. Jag har själv råkat illa ut av Försäkringskassans hantering där jag trots att jag har rätt till det inte fick ut ersättning för Vård av Barn under tre veckor 2005 då jag följde med min svårt sjuka dotter till Clinica Vintersol för utlandsvård.


Vid det tillfället så var jag nära en tredje utbrändhet och jag mäktade inte få iväg ansökan innan jag skulle åka med henne. Vi hade då haft ett tufft år med många sjukhusbesök och en period när min dotter böt medicin. Eftersom jag har varit ensam om hennes vård hela tiden och dessutom fått brottas med äldsta sonens Aspergers/ADHD problematik så var jag helt slut.


Jag talade med handläggaren innan jag åkte - bodde då i Viskan - förklarade min situation då hon bad mig att skriva ett brev när jag kom tillbaka där jag förklarar varför jag inte hade sänt in ansökan innan vi åkte iväg - för då skulle det nog ordna sig. Något lite lättad åkte vi iväg och jag repade mig en aning under tiden vi var där. Jag åt en ordentlig pencillinkur när vi var där och sov i princip allt jag kunde första veckan under dotterns habilitering.


Kom hem glad i hågen och visste att handläggningstiden var lång. Väntade i tre veckor, fyra och sex veckor. Ringer upp till FK och hör vad som har hänt och varför inga pengar kommit. Hon skulle ta reda på det fick jag som svar. Två veckor senare ca kommer ett brev att man beslutat att inte bevilja mig vård av barn under hennes utlandsvård som räknas som sjukhusvistelse. Anledningen var att jag inte kommit in med ansökan innan jag åkte! Hon hade då fått handlingar som styrkte vistelsen och alla andra papper var ok.


Snacka om paragrafryttare. SÅ där satt jag med sjukpension, ett svårt sjukt barn, hus och bil och förlorad inkomst för tre veckor!


Grrr! Tar nu mer, allt som har med Försäkringskassan att göra och tar värsta scenario för att överraskas när sjukpension, barnbidrag och vårdbidrag kommer i tid.


//Harriet

Inga kommentarer: