Translate

måndag, september 15, 2008

Alexandra Pascalidou - Metrobloggen - om läxhjälpsprojekt


"Alla tjänar på ett snällare Sverige"
MetrobloggenLäs Alexandras Metroblogg
”Skaffa dig ett papper. Det kommer ge dig vingar!” tjatade min mamma under hela min barndom och ungdom. Hennes ord ekar där jag skyndar fram i ett skräckfilmssvart Stockholm med huvudet böjt. Gröna Lund, som stängt för säsongen, är som en övergiven spökstad. Där inne möter jag representanter för bostadsbolag, näringsliv, skola och polis som samlats för att diskutera ett läxhjälpsprojekt.


Pilotskolor är Hjulstaskolan och Bredbyskolan i Rinkeby. Båda skolorna har många elever med invandrarbakgrund och få med föräldrar som har svenska som modersmål, akademiska examina och höga samhällspositioner. Här får elever i åk 8 och 9 läxhjälp i alla kärnämnen för att kunna komma in på gymnasiet och sen förhoppningsvis vidare på högskolan och skaffa sig ett ”papper”.
Det som gör detta läxhjälpsprojekt unikt är universitetsstudenterna som bedriver läxhjälpen avlönas för att stödja, peppa och plugga med eleverna efter skolan. På det sättet kan man ställa krav på både studenterna och eleverna som måste visa på resultat i form av bättre betyg.


Den populära SVT-serien ”Klass 9 A” fick många ögon att tindra och tåras. Min gamla mattelärare Stavros Loucas har blivit sinnebilden för superläraren. Men lärarna räcker ofta inte till. De har sällan tid för individuell stödundervisning. I vissa förortsskolor finns elever som är riktiga små hjältar med en sällsynt förmåga att anpassa sig till nya omständigheter och erövra ett nytt språk på nolltid. I en och samma klass finns elever som är födda i Sverige, elever som kom från Somalia för fem år sen och elever som kom häromveckan från Irak. Här finns elever som sett sin skola bombas från luften och här finns flickor som inte fått gå i skolan. Nu ska alla dessa elever klara kraven i det nya landet. Här kan läxhjälparna utgöra en länk mellan elever och lärare. De kan hålla eleven i handen och visa vägen till den frihet utbildning faktisk innebär. Det må låta som någon pajig Hollywoodfilm men i det här fallet överträffar verkligheten fiktionen. När elever på bara några månader lyckas höja sina betyg och få behörighet i kärnämnen får det konsekvenser för både deras egna och andras liv.


Alla ni som slentrianmässigt klagar på skolan, sluta snacka och ställ upp, sponsra eller läs läxor med elever som inte föddes med samma förmåner som ni. Om inte annat, gör det för egen vinning. Att hjälpa andra är att hjälpa sig själv. Alla tjänar på ett snällare Sverige.

+ Dramatens föreställning ”Små äktenskapliga brott” med Reine Brynolfson och Lil Terzelius. Grymt bra!
– Sarah Palin för allt utom hennes utseende

Alexandra Pascalidou

Egen kommentar:

Jag har alltid gillat Alexandras arbete och hon har varit en fin förebild för mig när det gäller att söka fakta, kunskap och att försöka förstå det jag har svårt att sätta mig in i. Hennes arbete med Mosaik är något som borde belönas och hennes reportage och artiklar slutar alltid med att man fått ett nytt tankespår, en ny kunskap och många gånger också blivit av med en fördom. Det gillar jag.

Det bästa jag vet är att kunna byta ut okunskap, fördomar och rädsla till raka motsatsen och många gånger har viktiga program som Mosaik fått mig att se mycket i samhället som jag annars inte skulle fått inblick i.

Nu återstår bara för mig att börja läsa hennes böcker också. Men vilken fantastiskt begåvad kvinna hon är.

Hurra för Pascalidou!

//Harriet

Inga kommentarer: