Translate

söndag, september 14, 2008

Svar till kränkande kommentar...


Mina stora intressen i livet är ju många.

Först och främst är det ju barnen, pojkvännen och sedan kommmer ju allt annat i livet. Jag är troende så Jesus och församlingen är viktiga. Jag älskar också basket där jag hjälper till frivilligt dels för att vara till hjälp och dels för att kunna se matcherna gratis. win-win. Jag hjälper till i församlingen - gratis - med dess öppna förskola Kyrkis. Jag finns till för mina barn 24/7.

Jag gillar att kolla in fina saker, se hyfsad ut i håret och tycker mycket om skor, kläder och smink som alla andra. Skillnaden i mitt liv är att jag kan titta mycket och önska många saker utan att för den skull handla efter mina behov. Är en mycket avancerat fönstershoppare hemma, på stan och på nätet.

Min prioriteringslista för mina pengar är;

Hyra
Elräkningar
Telefon
Huset
Pengar jag blivit lurad på
Mat
Johannas behov
Hundarna

Katten
Råttorna
Mina behov


Jag förstår om folk tar illa vid sig när jag skriver mycket om sånt jag tycker är kul samtidigt som jag skriver att det är svårt att få livet att gå ihop.

Men min verklighet ser ut så här:

Jag är ensamstående sjukpensionär som har börjat arbetspröva 25% med en dotter som har svår barnreumatism. Jag har dessutom ett hus jag inte ännu har sålt som jag tar ansvar och betalar för, jag har blivit lurad på pengar jag inte hade som jag tar ansvar och betalar tillbaka till banken, jag har en hyra, telefon både hem och mobil - internet som ni förstår och jag har numer varit tvungen att skaffa en bil då jag måste kunna ta mig till min habiliteringsplats.

Jag har slutat sjunga i kör delvis för att det var rätt dyrt med terminsavgiften och delvis för att min dotter ska sjunga i Elvira kören nu - vill ägna mig åt henne.

Den här månaden har två räkningar av en summa motsvarande mitt normala mat/ andra behovs månadsbelopp på ca 3 000 kr som jag inte visste skulle komma anlänt som jag måste ta ansvar för och betala. Jag har ekonomiska bekymmer tack vare att min exmake inte har skött sin del av ansvaret för det eknomiska eller något annat med min dotters sjukdom. Detta har satt mig i skuld då det kostar minst två hundra kronor/dygn att ligga på sjukhus. Detta gäller då mat för mig och något gott till dottern då hon ofta är riktigt skruttig och behöver det då.

Jag skriver detta för att den som inte ens vågade skriva sitt namn och skickade en kommentar till mig skall få försöka förstå min situation. Men som så många andra så är det lätt att anklaga, döma och välja vad man vill se hellre än att våga ta tag i sitt eget liv. Det är ju faktiskt så att det hjälper ingen att jag hoppar över räkningar som behöver betalas - de två som stjälper är f ö telias på telefon och bredband.

Dessutom så blev jag mejkad gratis av en väninna (proffessionell) och naglarna blev fixade av en elev gratis de med eftersom jag var hennes övningsmodell.

SÅ - nästa gång du tror att du vet hur jag är, tänker eller hur jag prioriterar får jag be dig att ta reda på fakta.

Jag hänger inte ut min familj - jag vågar vara ärlig - jag ber inte om pengar utan jag ber om smarta tips.

Jag är inte perfekt och har aldrig ens påstått att jag är det - men ansvar har jag tagit för andra - inkl. min familj sedan jag var väldigt liten - utan att jag någonsin fått något gratis.

Räkmacka, silversked eller annat har aldrig funnits i mitt liv - kommer troligen aldrig att göra det heller - jag kan kanske få ett konstruktivt förslag istället för att du anonyme hånar mig eller dömer mig istället.

Jag ska be för dig att du kommer till insikt och att kanske du slipper ha det som jag har det.

Har två ord till dig: RESEARCH - ÖDMJUKHET

Livet ser olika ut för oss alla men klander, dömande och vad annat negativt som kan finnas där kommer inte att hjälpa dig eller någon annan människa någon vart.

//Enastående mamma

Inga kommentarer: