Translate

tisdag, november 25, 2008

Ansiktstransplantation...


Rena rama science fiction är verklighet. Otroligt att det går att göra sådana här operationer. Vår kropp är sannerligen otrolig på att ta till vara det som den får tillgång till. Tänk alla otroliga mängder kärl, nerver och annat. Det är helt otroligt. 

Varning! Det finns en del ganska otäcka bilder i inslaget.



Hon fick ett nytt ansikte

"Face off" på riktigt - nu kan kvinnan prata igen

Hon sargades svårt i ansiktet när familjens hund anföll.

För en månad sedan fick hon ett nytt - från en hjärndöd kvinna.

- Nu måste hon vänja sig vid sitt nya ansikte, säger läkarna.

Isabelle Dinoire, 38, miste hakan, läpparna och delar av näsan då hennes labrador Tania gick till våldsam attack i hemmet i Valenciennes i norra Frankrike i maj.

Hela undre delen av ansiktet försvann in till benet. Kvar blev tänderna som grinade naket.

- Gör mig vacker igen, bönade hon läkarna, som beslutade pröva något nytt.

De gjorde som i filmen ”Face off” - fast på riktigt.

Isabelle blev först i världen att genomgå en ansiktstransplantation.

 

Mår bra

Operationen, som genomfördes i Lyon, har väckt uppmärksamhet över hela världen, inte minst på grund av de etiska frågor som väckts.

Isabelle Dinoire själv vädjar nu om lugn och ro.

- Jag mår bra. Och nu vill jag bara vara ifred. Jag har precis genomgått en operation och det är viktigt att jag får lugn och ro, säger Dinoire i en exklusiv telefonintervju på onsdagen i franska tidningen Le Parisien.

- Just nu känner jag mig närmast bombarderad. Och jag vill att min famlj ska hållas utaför.

Under ledning av kirurgen Jean-Michel Dubernand fick Isabelle Dinoire ett nytt ansikte transplanterat i november.

 

Hjärndöd donator

Donatorn var en hjärndöd kvinna vars identitet inte avslöjats.

Isabelle har nu fått hennes ansikte från näsan och nedåt.

Enligt läkarteamet som genomfört operationen är resultatet över förväntan.

- Hennes utseende kommer att bli en blandning av de två. Men hon kommer att behöva vänja sig vid sitt nya ansikte, säger Dubernand.

- Men hon mår bra fysiskt och immunologiskt och psykologiskt.

Dinoire måste sannolikt ta medicin resten av sitt liv för att hindra att hennes kropp stöter bort det transplanterade ansiktet.

 

Överdos tabletter

Den unika operationen har gett upphov till en rad frågor.

Inte minst för att kvinnan själv sagt att hon försökt ta livet av sig med en överdos sömntabletter samma natt hon anfölls av hunden.

Uppgiften publicerades i en intervju i brittiska Sunday Times nu i helgen. Tidningen hade ringt upp kvinnans mobiltelefon.

Påståendet om självmordsförsök dementeras skarpt av kvinnans läkare.

- Det stämmer inte. Jag har sagt detta minst tio gånger. Hon försökte inte begå självmord, sa en mycket irriterad Jean-Michel Dubernand i redan måndags.



Läs artikeln här

Hon visar ansiktet - för första gången

LONDON

Isabelle Dinoire, 38, visar nu efter att ha genomgått världens första ansiktstransplantation.

- Mycket har sagts om hur lyckligt jag är, så är inte alltid fallet.

ansikte200
Daily Mail lördagen den 28 januari.

Läs mer:

pi Hon fick ett nytt ansikte"Face off" på riktigt - nu kan kvinnan prata igen

pi Miljonär på nya ansiktetFick död kvinnas ansikte - och 1,4 milj

pi Hennes ansikte fick ett nytt liv Hundbitna Isabelle unikt opererad


Efter en överdos låg hon livlös på golvet. Familjens labrador trasade sönder hennes ansikte i ett försök att väcka upp henne.

Läkarna övertalade henne att göra historiens första ansiktstransplantation.

 

Kvar på sjukhuset

I dag, två månader efter operationen har Dinoire börjat återhämta sig, men är fortfarande inte utskriven från sjukhuset i Frankrike.

- Läkarna kan fortfarande inte ge mig ett datum när jag får resa hem, säger hon i en intervju med People magazine.

 

Vill öppna butik

Medan såren läker går dagarna långsamt. Tristessen har gjort att hon börja kedjeröka. Samtidigt inser hon att hon fått en andra chans i livet och har börjat planera för framtiden.

Hon tänker börja studera datakunskap och företagsekonomi för att så småningom kunna öppna en butik för babykläder.


Läs mer här.






Inga kommentarer: