Translate

lördag, december 06, 2008

Christian Walz - om arbetet med nya cd:n.


Namn: Christian Walz.

Aktuell: Med albumet The corner, som släpptes den 26 november.

Ålder: 30 år.

Familj: Flickvännen Pom och två barn.

Yrke: Artist, låtskrivare och producent. Det självbetitlade debutalbumet kom 1999, den Grammisvinnande uppföljaren Paint by numbers släpptes 2004.

Bor:Stockholmsförorten Vallentuna.

Gör i helgen: Försöker återhämta mig efter den här arbetsperioden. Jag ska vara hemma och göra ingenting - jag ska till och med boka in att göra ingenting.

Tre sätt jag slappnar av på:

1. Laga mat. Jag gillar inte att läsa recept, utgår hellre från en grund och försöker hitta smaker som passar ihop. Grytor är roliga att laga på det viset. Jag älskar italiensk mat, det är mitt favoritkök.

2. Slösurfa på nätet. Hellre än att kolla på tv, faktiskt. Ebay är min favoritsajt för att hitta gamla mikrofoner, studiodelar och så där.

3. Planera. Hur dagen ska se ut. Jag följer aldrig planen, men det är avslappnande att planera.

Fyra favoritställen i Stockholm:

1. Espresso Sosta bar på Sveavägen. En espresso eller latté på stående fot är väldigt bra där, jag brukar försöka gå dit så ofta det går.

2. Djurgården. Om man letar sig bortom de vanliga promenadstråken finns det otroliga hus att titta på där. Jag har blivit mer och mer intresserad av arkitektur ju äldre jag blir och tittar gärna på hus när jag är på turné.

3. Östermalmshallen. Den ligger i närheten av min studio och jag går gärna dit och bara kollar på mat. Tyvärr är det ju så dyrt att man aldrig har råd att handla där - det får bli Konsum i stället - men det är skönt att bara titta.

4. Opera. Det finns något i väggarna på gamla konserthus och operor som är svårt att förklara, men som är helt fantastiskt. Som liten kille sjöng jag faktiskt på Operan, som gatpojke i en uppsättning av Carmen.


Läs artikeln om hans studioalbum på SvD. Journalisten heter; JOHAN SJÖSTRAND

Inga kommentarer: