Translate

onsdag, februari 05, 2014

Att leva tryggt

I ett land där jag ändå kan känna mig rätt säker när jag går utomhus på kvällen. I ett land där det inte är dagliga dödsfall p g a vapen. Ett land där vi väljer att ta på allvar och vågar belysa problemen det är en ynnest.

Visst finns det många saker som kan bli bättre men ändå känner jag mig relativt trygg och ändå skulle jag inte välja att bo någon annanstans. Jag har ju provat det i tio dagar ni vet. Ja, det blev ohållbart och jag återvände till mitt hemland till Sverige. OM jag åker igen så kommer det vara på egna premisser med egna slantar och på mina villkor. Jag känner till bra mycket mera nu och har lite mer på fötterna.

Trots allt detta och det som blev struligt när jag kom hem hit till Sverige så har jag ändå mitt i allt detta lyckats att hitta ett arbete och en bostad även om det innebär att hyra in sig hos någon annan. Jag är så oändligt tacksam att någon väljer att låta mig och min hund Disa komma innanför deras dörrar, upplåta ett rum åt oss. Det är fantastiskt, sedan får jag ju också möjlighet att bidra med lite hyra och att finnas där om det behövs. Jag får ju på något sätt en lånefamilj, det känns bra. Jag försöker vara så följsam som möjligt och jag har inget emot att ligga eller sitta på rummet och fnula med bloggen, lära mig något på nätet eller helt enkelt skriva på en novell. Novell för skrivbordet då givetvis...

Trots allt jag har varit med om så känns det hoppfullt och idag kom nästa fina besked. Jag ska få prova jobba på dagtid, något som annars bara erbjuds efter man jobbat länge på mitt jobb. Jag blev jätteglad över det så det ska jag göra imorgon. 9 till 5 ska jag jobba och jag har ordnat med passning för Disa också. Puh!

Vad vill jag säga med allt detta då? Jo, även om det blir fel ibland, våga ta chansen. Även om du tror att någonting är farligt, testa ändå. framför allt skräm inte upp dig själv med det du är rädd för. Du måste leva ditt liv. Det går inte att göra genom andra utan du måste leva ditt liv, du måste välja att ha ett gott liv och du måste bygga upp dig själv. Det är ditt ansvar att skapa lyckan i ditt liv, ingen annan människa har ansvar för det. Låt inte din törst efter trygghet förstöra ditt liv genom att hindra dig delta i det.


1 kommentar:

Fyrtiotaggare :) sa...

Det är så sant, man måste våga, även när det är läskigt.