Translate

lördag, mars 15, 2008

Blondinbella i debatt om shopping


http://www.blondinbella.se/default.aspx


Klicka på rubriken för att komma till SVT Play och Debatt.


Har precis kollat på debatten om shopping med Isabella eller Blondinbella som hon kallar sig. Hon har blivit rik på sitt bloggande och gör en del produktplaceringar på sin blogg.


Under debatten sas en del intressanta saker av både Blondinbella, Ebba Von Sydow, Maria Wetterstrand och Ann Heberlein. Det sas också en del saker som gjorde mig en aning upprörd också.


Shopping ja, det är svårt att riktigt kunna moralisera över det ämnet tycker jag. Det finns ju alltid ett sug efter att vara snygg i håret, bra make-up, snygga kläder, skor och väskor vill man ju alltid ha. För mig har det dock många gånger varit ett belöningssystem precis som maten (tyvärr). Det känns ju lite jobbigt att man ska belöna sig med att slänga ut en massa pengar på skor och kläder - i mitt fall - men jag försöker nog komma bort från att belöna mig med mat.


Jag vet att detta är symtom på mycket, dels att man inte mår särskilt bra och dels på att samhället stimulerar till mer shopping. Shop til you drop är ju ett vedertaget begrepp idag och konsumtionen i Sverige uppgår till i runda slängar 200 miljarder varje år. Det är mycket pengar och alla dessa pengar hjälper till att driva runt världen det är ju helt klart.


Det är ju då viktigt att försöka i möjligaste mån köpa rättvisemärkta kläder och kläder som är miljömärkta för att stödja att inte andra människor blir så lidande av vår konsumtion. Jag skulle gärna vilja göra detta men problemet är att dels så ser oftast inte dessa kläder ut som sådana jag skulle vilja bära och dels så ligger priset alldeles för högt för min ekonomi. Som det är nu som ensamstående förälder så söker man gärna kvantitet före kvalitet då man ska få pengarna att räcka till barnens behov likaväl som ens egna.


Isabella eller Blondinbella som hon kallar sig på sin blogg är en tjej som vill bli advokat vilket jag tycker bevisar att hon är mycket mer än blond. Hon är ju väldigt ung bara 17 år och tjänar redan väldigt mycket pengar. Jag tycker att hon gör det bra hon är nog en av väldigt få priviligierade i detta samhälle som kommer att kunna gå ut i yrkeslivet som färdig advokat utan att ha några studieskulder när hon är klar. Det är beundransvärt.


Sedan är det ju självklart så som Maria Wetterstrand sa i Debatt att inte alla mår bra av shopping och Ann Heberlein sa att det är vår tids religion som får fylla människors tomma inre. Helt enkelt verkar shoppingen för många - även för mig när jag är riktigt låg - som en smula ångestdämpande i en vardag som ofta är oerhört pressande.


//tänkarmamman

Inga kommentarer: