Translate

lördag, mars 15, 2008

Idag är det lördag!



Sitter lite och funderar nu på morgonen igen! Japp, kaffemuggen är med. Vad funderar jag över idag då. Jo, självkänslan är låg igen - vad trött jag är på den. Den låga självkänslan alltså. Jag funderar över varför det är så svårt att tycka om sig själv till det yttre för som person så tycker jag att jag är faktiskt rätt så bra.

Jag tycker om att ge andra människor beröm, stöttning och tycker genuint om de flesta jag träffar. Jag är inte avundsjuk på andras framgång och kan glädjas åt andra människors fina hem, bilar och att de har bra jobb - inte så mycket bevänt med den svenska avundsjukan m a o. Jag har heller inga problem att glädjas åt att andra människor är vackra - jag säger det gärna till dem. Jag är social och utåtriktad. Det känns som jag är omtyckt som person.

Men mitt yttre är en stor fallgrop i min självkänsla. Jag jobbar aktivt med att förbättra det som jag vill förbättra. Jag tycker att jag egentligen ser okay ut och att mitt ansikte inte är fult alls tvärtom. Men det är svårt efter att ha varit mobbad hela skoltiden från lekis till gymnasiet att känna att man är sådär ganska nöjd med sig själv. Vissa dagar kan jag dock vara kaxig och känna mig jättefin - men det är dagar som idag som suger.

Idag är det extra svårt att gå förbi spegeln jag märker hur jag tänker bort kroppen och bara ser ansiktet. Vad sjukt tänk egentligen?




Det är dösnett att jag som inte har genetiska förutsättningar för att väga 40 kg och vara två meter lång helst tror att lyckan sitter där. Ingalunda gör den det - jag vet det också. Jag var rätt smal ett tag och drog strl.42 men jag var ingen lyckligare människa för det. Jag tror att jag får sätta mig ned och vara en smula intellektualiserande över detta för att komma över min tröskel. För egentligen är inte tjock = ful utan det är egentligen bara en annan slags skönhet. En skönhet med former och tänk på att en av vår tids stora skönhetsikoner Marilyn Monroe räknas till oss tjockisar idag. Med måtten som gäller idag! Så är hon en BBW!



BBW = Big Beautiful Woman

Så idag är det en del skönhetsideal som måste tänkas över och jag behöver skaffa mig en starkare övertygelse över vad jag tycker är viktigt. För nog tycker jag att Marilyn ser bra friskare ut än anorektiska modellen här ovan.

//lågsjälvkänslamamman

Inga kommentarer: