Translate

måndag, mars 03, 2008

Varför kvinnor alltid kommer ihåg och män alltid glömmer

Är en jätteintressant bok som jag läser av: Marianne J. Legato.

På baksidan står det:

"Varför frågar han inte om vägen när vi kört vilse?

Varför måste hon ställa till praktgräl för varje liten småsak?

Varför märker han inte att jag mår dåligt?

Marianne J. Legato manar att det finns en kemisk och strukturell skillnad mellan mäns och kvinnors hjärnor. Skillnaderna får oss att fungera och reagera olika i vardagen, vilket ofta leder till konflkikter. Med många konkreta exempel ur vardagslivet presenterar författaren de nya rönen om mäns respektive kvinnors hjärnor och ger tips om hur vi kan få en bättre förståelse för det motsatta könet.

Marianne J. Legato är professor i klinisk medicien vid Columbia University. Hon är en av världens främsta forskare och experter inom genusmedicin och har skrivit flera böcker i ämnet."

Jag har snart läst boken klar och den har gett mig många skratt åt mig själv och en del ny förståelse för män och hur de tänker. Känns skönt att se att jag inte rår för precis allt själv - inte männen heller för den delen - mycket har att göra med hormoner och hur de påverkar oss. Dessutom så har vi ju konstaterade skillnader även i hjärnan som gör att t o m tankeverksamheten på synapsnivå skiljer oss väsentligt åt. Det är oerhört intressant och väldigt roligt att läsa.

Rekommmenderas varmt för båda kön att läsa denna bok. Kanske vi blir en smula lättare att förstå för varandra. Finns på Månpocket för 45 kronor. Billig underhållning som varar en stund, eller hur?

//bokmalsmamman

Inga kommentarer: