Translate

fredag, maj 09, 2008

Saxat från Annika Dahlqvists blogg.


Klicka på rubriken så kommer du till Annika Dahlqvists blogg om LCHF kost.



Fråga till en dietist
3 maj kl. 10:10

Jag mailade för fem dagar sen en fråga till dietist Eva Kullenberg:
Hej!Får jag fråga om råd?Om man äter 2100 kcal per dag så ska fettandelen enligt SLV vara 700 kcal dvs ca 77 g fett. Protein ca 350kcal = ca 87 gResten dvs drygt 1000 kcal ska vara kolhydater = ca 250 g.Om jag nu drar ner selektivt på kolhydraterna till exv 60 g. Då blir det sammanlagt ca 1300 kcal vilket är en viktnedgångsdiet.Går denna kost att göra till en näringsmässigt acceptabel sådan för dietister? VH Annika D

Jag fick ett kort svar:"Hej!

Svar; nej.

Hälsningar,Eva Kullenberg"

Jag mailade då tillbaka och bad om närmare motivering till nejet, men har inte fått något svar ännu.Är det någon av bloggläsarna som känner en dietist som kan ge ett bra svar på frågan?


Min kommentar: Det är skrämmande med människor som vägrar ta till sig nya kostråd där det faktiskt t o m är en god dokumenterad effekt. Jag tycker också att det är oförskämt mot oss som faktiskt äter LCHF kost och mår bättre än någonsin. Kan tala om att jag gått ned 8 kg på 10 veckor tack vare min kostomläggning.


Inga kommentarer: