Translate

fredag, september 19, 2008

Ibland känns det som man skulle vilja vara 4 år igen...


...kunna bara ställa sig och stampa med foten i golvet och skrika;


- Jag vill, jag vill, jag vill, JAG VILL!


Men livet blir inte enklare av det. Inte särskilt många människor påverkas av det man vill säga på det sättet och det är ju inte något slagkraftigt argument direkt. Att bara säga ja vill innebär ju inte att man FÅR som man vill men jag tycker det är viktigare att kunna formulera vad man vill än att säga eller skrika det många gånger.


Det viktigaste i livet är att sätta mål för vad man vill ska hända och t o m sätta upp en tidsplan för det. Hur ska man kunna veta när något händer? Säger du. Jo, det är det som är det fiffiga - ställer man in hjärnan på en viss sak så lagras det i det undermedvetna som en sanning. Det är därför det är så viktigt att man är noga med vad man säger till sig själv.


Hjärnan är så funtad att den inte lägger märke till ordet "inte" i ett påstående man gör. Tänk på det när du säger till dig själv t ex: Du får inte tänka på Jordgubbar! En uppmaning - vad händer i dig nu? - du tänker säkert på jordgubbar med grädde, jordgubbar och champagne eller bara solvarma jordgubbar, eller hur?


Ordet INTE försvann och hjärnan uppfattade bara uppmaningen.


Värt att tänka på när du börjar dagen framför spegeln med att säga att du ser trist, ful, blemmig eller något annat negativt till dig själv det första på morgonen. Hur tror du hjärnan tolkar det? Just det - som en uppmaning till sätt att tänka på sig själv.


Titta på dig själv i spegeln på morgonen och så säger du istället; vilken annorlunda frisyr jag har - med ett leende på läpparna och kärlek i ögonen. Sedan tänker du - vad snygg jag blir när jag är klar - istället.


OCH den första tanken när du slår upp ögonen varje morgon bör vara:


Vilken härlig dag undrar vad jag får uppleva den här dagen.


Du är en fantastisk människa, vi ser alla olika ut, har olika bakgrund - MEN vi är lika värdefulla allihop!


//positivmamman

Inga kommentarer: