Translate

lördag, september 20, 2008

Om Försäkringskassan vill få ut mig i jobb...




... hur tror de att jag ska klara mig på 78 kronor/dag? Det är nämligen den ersättning jag får i habiliteringspenning. Helt galet - dessutom - måste jag stå för resekostnader under 300 kronor själv.




Jag ska ha habiliteringspenning på 25% det innebär att jag ska jobba 2 dgr/v = 10 t/v. På en månad blir det alltså åtta (8) dagar. Det gör att jag alltså ska få 624 kronor minus skatt + ev. milersättning på 11 kr mil över 300 kronor. SÅ jag får ingen bensinersättning heller då m a o. Eftersom jag åker 3 mil/dag = 24 mil * 11 = 264 kronor.




Det har jag inte råd med alls! Är jag sjukskriven får jag åtminstone 1 200 kr/månad ca på dessa 25%.




I Sverige straffas du oavsett om du är sjuk, ofrivilligt arbetslös, lat men inte om du lurar staten på pengar. Vad får de som sitter i fängelse undrar jag - säkerligen mer än vad jag får.




Det är nog inte jag som är sjuk - det är nog samhället!




//förtvivlad mamma

Inga kommentarer: