Translate

torsdag, oktober 09, 2008

Våga att sluta älta!


PSYKOLOGI
När kriserna kommer i livet är det viktigt att inte fastna i negativt ältande. KBT-terapeuten Eva Rusz hjälper dig att ta stegen mot det nya!

av Lotta Svedberg

Evas bästa råd för att sluta älta:
Eva Rusz

Lämna bakom dig. Försök att bortse från hur ditt liv har varit hittills. Det som redan har inträffat kan du inte göra något åt, men framtiden kan du vara med och påverka.
Byt ut. Skaffa dig ”Jag-styrka” genom att nöta in nya tankar och bilder i huvudet. Var uppmärksam på vad du säger till dig själv varje dag och byt ut det negativa mot något positivt.

Res dig upp. Tänk dig att du är en sådan där liten leksaksgubbe med rund botten, som jämt reser sig upp när någon puttar till honom. Det spelar ingen roll om det var du själv eller någon annan som fick omkull dig.

Ta ingen skit! Varför ta emot något som du inte alls vill ha?
Hitta knep. Nöj dig inte med att tänka och säga, utan gör! Skaffa dig knep och ritualer som stödjer dig i ditt nya liv, t ex att sitta och meditera en liten stund varje morgon.

ÖVNING:

Skriv ner de positiva råd och tankar du vill bära med dig på kort och lägg ner dem i handväskan. Sedan tar du upp och läser varje kort minst tio gånger om dagen, men arbeta helst med ett i taget. Det du har skrivit ska göra så att du får ökat självförtroende och större perspektiv på dina problem. Nästan allt löser sig ju i slutändan, eller hur?

Det här ska stå på mina kort:

• Jag bibehåller mitt lugn och
överreagerar inte.

• Jag vet att det jag känner just nu kommer att gå över.

Hämtat från Topphälsa; http://www.topphalsa.se/psykologin/artiklar/2008/vaga-att-sluta-alta/index.xml

//tänkarmamman

Inga kommentarer: