Translate

lördag, december 13, 2008

Jag är så trött på att vara trött hela tiden...


Så jag gav mig ut på nätet för att söka sätt att lindra denna ständiga följeslagare. Jag hittade följande på olika sidor på nätet.


Det här hittade jag på Sjukvårdsrådgivningen.

Tips för att sova bättre

Här är de viktigaste råden för att sova bättre:

  • Motion och frisk luft under dagen bidrar till att man sover bättre.
  • Varva ner på kvällen. Gå inte till sängs när hjärnan går på högvarv utan trappa ner dagens aktiviteter i lugn och ro. 
  • Sovrummet ska vara mörkt, tyst och svalt. Använd öronproppar mot störande buller. Vädra sovrummet.
  • Sov på regelbundna tider och låt sömnen ta den tid som varje individ i familjen behöver. Alla behöver inte åtta timmars sömn.
  • Gå inte till sängs hungrig eller alldeles för mätt. Helst ska det ha gått två timmar sedan man åt sist.
  • Drick inte drycker som innehåller koffein fem timmar före läggdags.
  • Det är bra att undvika alkohol på kvällen eftersom det gör sömnen ytligare.

Detta är hämtat från Fokus.

Människan, säger professor Torbjörn Åkerstedt, är ett bytesdjur. Men vi har aldrig varit bra på att jaga och samla föda i mörker. Därför har vi en biologisk klocka som ger en signal att sova när mörkret faller och vakna när solen går upp.

Denna klocka består av hormonet melatonin, som styr ämnesomsättningen. När det är som mörkast på dygnet ska melatoninet vara på sin lägsta nivå, ämnesomsättningen närmast ligga i dvala och vi själva vara mest sömniga.

Men när ljuset förändras efter årstider ruckas systemet. Vi får mindre ljus och har en konstant låg halt av melatonin, vilket gör att vi gäspar på dagarna. Och på nätterna når melatonincykeln aldrig ner i sitt bottenläge, vilket gör att vi får svårare att sova.

Detta hittade jag på fibromyalgi.nu.

Trötthet/kraftlöshet, stelhetskänsla, överrörlighet
Vid sidan om att de har en ständig smärta är FMS-patienterna mer eller mindre trötta och ofta kraftlösa. Det rör sig om en central mental trötthet som beror på störningar i hjärnfunktionerna och som därför inte har samma karaktär eller förklaring som den trötthet som t ex diabetes eller en hjärtsjukdom kan orsaka. För en del FMS-patienter är det denna centrala trötthet som de besväras mest av. Man får inte sällan höra att ”värken finns där jämt. . .men jag kan i allmänhet hantera den – däremot är tröttheten det som förstör mest i mitt liv”. Tröttheten är inte så svår som vid den ovanliga sjukdomen sömnsjuka, men den kan upplevas som ”förlamande” och den kan föra med sig att man behöver lägga sig för att sova också på dagen.


Läs mer på dessa sidor för användbara tips eller åtminstone en och annan förklaring på trötthetseländet. Ni är också välkomna med bra tips som kanske hjälper även mig med fibromyalgi. All hjälp mottages tacksamt!

Kram,

//H

1 kommentar:

Supermamsen Green World sa...

Ändra kostvanor och bli vegatarian så blir du piggare.Prova bara för en tid ..och uteslut socker