Translate

måndag, juni 21, 2010

Kvinnlig företeelse?

Funderar över bad hair days och dagar med bad mood...

För mig verkar de sammanfalla märkligt nog. Känner jag att mitt hår är skitfult så mår jag dåligt och mår jag dåligt eller har mer värk än vanligt så får ofta frisyren sota för det. Vad mycket märkliga saker vi kvinnor har för oss egentligen. Inte konstigt att männen i våra liv kliar sina huvuden och undrar vad som hände när vi exploderar över någon småsak. Vi är många som har ett fruktansvärt humör mellan varven och detta även om vi kan verka som små väna älvor också.

Fascinerande tanke över hur vi kvinnor beter oss på reor t ex. Vi är ju inte som de man ser på Macy's i filmerna i vårt land, eller hur står det till egentligen? Visst kan man se en viss elefanthordmentalitet även i vårt land med allt fler reor på olika kedjor och på andra butiker. Det uppstår ett visst roffande även i de mest belevade boutiquer på eller nära de fina kvarteren.

Vad man kan fundera över är om detta är ett symptom på samhället i stort eller om det helt enkelt bara är kvinnors lite lätt galna känsla för att göra ett fynd. Det är ju ändå ofta under tiden när reorna står som spön i backen som många verkligen rättfärdigar sina inköp med kraftfullt uttryck om att det var så billigt. Det är också i dessa tillfällen som man också kan förköpa sig om man inte ser upp.

Hur många är det inte som precis som jag har kläder i garderoben som vi köpte just för att de var fynd och så billiga i inköp. Hur många gånger har inte du tänkt att det var konstigt att du köpte en tröja som redan är väldigt lik den du redan har hängande i garderoben sedan förra rean? Är det inte också så att om vi verkligen hade köpt det där dyrare plagget som vi VERKLIGEN ville ha så hade det i slutändan blivit lite billigare mot alla de plagg som vi sedan köpt för att liksom motverka vår längtan efter just det plagget?

Den här filmen vill jag se igen. Jag älskar Jerry Lewis, filmen heter i original Who's minding the store. Den är jätterolig och en kommentar till vår kvinnliga shoppinglust som är rätt intressant. Någon som vet vad den svenska titeln är och om den finns på dvd?



Inga kommentarer: