Translate

tisdag, oktober 05, 2010

En fråga om elpriser...


Jag har alltid en känsla av att bli lurad när min elräkning kommer, tyvärr gäller detta oavsett vilket elbolag jag skulle använda mig av. Jag tror nog aldrig att jag har blivit överraskad i positiv rikting efter att en ny elräkning dimper ned i lådan t ex. Jag fick nys genom en vän att man kan göra jämförelses på Insplanet genom en enkel fråga av att fylla i om man ville ha rörligt pris, nuvarande beräknad årsförbrukning och dessutom sitt postnummer. Jag ser då i jämförelse mellan olika elbolag som vore bäst för mig att det inte skiljer sig nämnvärt mellan olika bolags elpriser. Så känslan kvarstår då och är dessutom kryddad med konspirationsteorier om kartellbildning när inte mer skiljer.

Jag skulle tycka att det vore intressant att veta varför det med samma förutsättningar skiljer bara 40 kronor i mitt fall mellan billigaste och dyraste alternativet.

Insplanets jämförelsefunktion är däremot enkel, lättfattlig och faktiskt rätt kul att kolla skillnaderna mellan priserna när det gäller olika bindningsalternativ. Så för dig som är nyfiken som jag - testa deras service och jämför du med - vore intressant att höra återkoppling till om det gjorde en större eller mindre skillnad för dig.

Dyrast i mitt fal blev Boo Energi och Eksjö energi - billigaste alternativet blev Göteborgs Energi Din El.

Vad blev ditt resultat?

Inga kommentarer: