Translate

lördag, februari 15, 2014

Idag känns det bättre

Tack och lov varar inte tiden nere i det mörkaste hålet inte för evigt. Redan idag känns det bättre. Jag har bestämt vad jag ska göra nu med resten av mitt liv.

Jag ska göra ALLT som står i min makt för att bli skuldfri. Har jag tur kan jag ha fixat det till det blir dags att ha möjlighet till en lägenhet med förstahandskontrakt om sisådär en 10 - 15 år. Så jag vill ha ALLA bra tips ni har på att spara pengar, få pengar att växa. Den extravagans jag vill behålla för att det kommer möjliggöra för mig att jobba är gym för 199 kr/mån och min hund Disa som är bra både för min psykiska och mentala hälsa.

Jag behöver en plan för att på 10 år med en inkomst på kanske 9000 kr/mån med min lön från jobbet när den kommer igång kommer ge mig.

Jag har möjlighet att sälja Aloe Vera - köp av mig?!

Jag är singel och har hundvakt så jag kan jobba i princip så mycket jag orkar till min kropp säger ifrån. Jag tänker jobba till jag stupar. Jag har möjlighet att prova det tack vare att jag har möjlighet till steglös avräkning för mina 75% sjukersättning. Målet är här att klara av att jobba heltid och slippa vara sjukpensionär såklart. Det vore en dröm! Kanske klarar jag av det när jag bara har mig och Disa att ha ansvar för.

Ok!

Utgifter varje månad:

Hyra av inackorderingsrum: 4000 kr/mån
Mat till mig och hunden: 2000 kr/mån
SL-kort så jag tar mig till jobbet: 790 kr/mån
Gym: 199 kr/mån
Medicin: 300 kr/mån i genomsnitt
Sjukvård: 150 kr/mån i genomsnitt

Skulder att betala av ca 200 000 kr plus räntor

Ok! Smarta människor ös på med bra förslag! Hjälp mig göra bättre val och lösa problemet. Ge mig tips på sätt att spara pengar. Jag fixar mitt hår själv, har ingen prenumeration, har inga hobbies som kostar pengar. Hjälp mig hitta sätt att stimulera min hjärna att inte strida mot beslut jag fattar själv och försöka vara obstinat mot dem.

:-D


2 kommentarer:

Else sa...

Hej!
Ramlade in på din blogg av en slump, men känner igen mig i det här med dålig ekonomi efter ett års sjukdom. Nu vet inte jag var du bor i förhållande till jobbet, men cykla istället för kollektivtrafik är ett bra sätt att spara pengar på, dessutom bra för hälsan. Eller promenera, det är jätteskönt har jag kommit på.

Förr var jag dålig på att spara rester, kastade mycket mat helt i onödan. att äta rester några dagar i veckan är helt okey. Håll koll på extrapriser i mataffären och lägg i frysen.

Vill man unna sig lite godis är popcorn man poppar själv i gryta både billigt och gott.

Lägg undan alla mynt i en burk, det blir ganska snabbt pengar av det, som kan vara bra att ha en dag när man behöver något litet extra. :-) Använd tygkassar när du handlar istället för att köpa plastpåse varje gång. Använd gamla kvitton att skriva inköpslista på istället för att köpa block. Småsaker förvisso, men många bäckar små...

Sen kan man förstås baka eget bröd om man har lust, men där har jag dragit min gräns. :-)

Hoppas några av tipsen är användbara.

Hälsningar från en annan fattiglapp.

Anonym sa...

Hej,

har läst din starka blogg och har en hel del vardagstips och förslag att komma med, som ev kan hjälpa upp din ekonomi.

Du har sjukersättning - då har du också automatiskt rätten att få bostadstillägg. Ansök direkt på försäkringskassan, du kan få flera tusen per månad.
Det är inte ett bidrag, det är en försäkring som pensionärer och vi med sjukersättning har rätt till för att slippa leva helt bara på blodpudding och skorpor.

Skuldsanering? Har du ansökt om det?
Se också till att du betalar av de lån först där du har högst och värst ränta på.

Har du kraft och ork över så kanske du kan hitta roliga uppdrag att hjälpa folk med på Grannar.se.
Vara hundvakt? Trädgårdshjälp o fika på köpet?

Kanske något tips kan vara till hjälp!
Fler finns så hör bara av dig!

Hälsningar från ytterligare en fattiglapp