Translate

måndag, juni 02, 2008

Debattinlägg om utnyttjandet av mig som förälder till barn med funktionshinder.


Tabell:

Utanförskapet, april 2008 jämfört april 2007, arbetsmarknads- och sjukdata, avrundade tal.

Antal
Förändring jämfört april 2007
-Förändring sedan valet*


Öppet arbetslösa enl. AKU (procent av arbetskraft)
189 000 (4,1)
- 22 000

AMS-åtgärder (procent av arbetskraft)
89 000 (1,9)
- 7 000

Latent arbetssökande
154 000
- 5 000

(varav heltidsstuderande som sökt arbete
91 000
2 000)

Undersysselsatta
278 000
4 000

Personer med sjukpenning inkl rehab
198 000
- 30 000

Personer med sjuk- eller aktivitetsersättning
543 000
- 13 000

Summa utanförskap totala siffror:
1 452 000

- 73 000
-165 000 (värdeminskning totalt)


Källor: Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och SCB.
* Säsongrensad och tre månaders glidande medelvärde.

MIN KOMMENTAR: Jag tycker att det är intressanta siffror som visar att regeringens arbete ger resultat - och det ganska snabbt dessutom. Det är skönt att man tar på allvar det utanförskap det innebär att var sjukpensionär, arbetslös och att inte få jobba tillräckligt. Det innebär ju stora socioekonomiska skillnader som gör att människor inte får samma tillgång till samhället som andra. Vi ska dock vara medvetna om att det finns ingen utopisk samhällsidé som fungerar i praktiken utan det brukar ta ände med förskräckelse i diktaturer och konstiga idéhistoriska experiment.

Jag har ju stor erfarenhet på det personliga planet och det är därför jag har engagerat mig politiskt och det är för att använda min ilska till något konstruktivt. Man kan inte sitta hemma som ett offer och vänta sig att någon annan ska fixa allting åt en. Du måste strida själv för att få just den hjälp som passar dig och din familjs behov bäst. Om du inte talar om vad du behöver så får du inte rätt hjälp.

Man kan ju hävda att samhället har ett stort ansvar och att vi redan ser till vad människor i landet med ett bekräftat utanförskap behöver. Tyvärr så fungerar det inte alls och på de ställen som lagarna faktiskt följs någorlunda så är det långt ifrån ett optimalt samhälle där resurser sätts in på rätt plats hela tiden. I Sundsvall där jag bor så är det mycket som fallerar Socialdemokraterna styr staden i koalition med miljöpartiet och lämnar oerhört mycket i övrigt att önska av sitt styre. Alla Ska Med var sossarnas valparoll men man ska ärligt säga att av det syns väldigt lite i den kommunala politiken.

Jag har fortfarande inte sett några pengar i lön för att jag undervisat min dotter i åk 1- 4 under vårterminerna på Stöde Skola trots att man helt fallerade att från skolan följa skollagen. Det erbjöds inte hemundervisning till min svårt sjuka dotter trots att hon är kroniskt sjuk, hon fick ingen assistent i skolan - vilket skulle kunna gjort att hon klarat det kanske något. Jag fick inget stöd i undervisningssituationen - kom ihåg att jag är ingen utbildad pedagog - värst av allt så har jag inte fått någon ekonomisk ersättning. Kommunen har gjort stora övertramp mot mig som förälder, sjukpensionär och som ensamstående mamma med barn som är svårt sjuk.

Jag kräver att Sundsvalls Kommun ger mig det som till mig hör d v s två årslöner som en lärare skulle ha haft för den tid jag fick i ångest undervisa min dotter. Det här kommer vara min nya kamp.

EN kamp där jag har lagen på min sida och där det Socialdemokratiska styret har mycket i övrigt att önska.

//Enastående mamma

Inga kommentarer: