Translate

onsdag, oktober 22, 2008

Dragons vs Gothia




Dragons vs Gothia 84-75
(24-24, 22-15, 18-14, 20-22)

Poänggörare

Dragons; 21 Mike Palm, 19 Antonio Kellogg, 18 Adam Alexander, 12 Olivier Ilunga, 8 Aki Ulander, 6 Terry Flanagan.

Gothia; 17 Ian Johnson, 15 Emil Salon, 13 Jonathan Moore, 12 Benson Callier, 6 Brandon Barton, 6 Kim Palmqvist, 4 Markus Lenngren, 2 Michael Bree.

Svettigt i Sporthallen!

Precis som befarat så blev det en tuff historia när de rödklädda Göteborgarna kom på besök i Norrlands Pärla.
En bra match, mycket intensitet, mycket slit och det krävdes en hel del för att hamna i poängprotokollet i afton.
En solid insats av Mike, Adam aggressivare än på länge, en Olli som är läskigt bra defensivt och Antonio som blandade plus med minustecken.

Första quartern var trevande, Gothia med Emil Salon i spetsen kom ut starkt, drog i tuffa skott samtidigt som vi inte fick upp den intensitet som vi hoppats på. Och är du en hundradel sen mot Gothia så hänger dem i den.
Hela 24 poäng insläppta och det fanns en hel del saker att jobba på för att få upp smilbanden i draklandet.

Redan i andra quartern lyckas vi dock få ordning på ett par saker som gör det hela till en bättre och vackrare historia, endast 15 bakåt.
Dock så har vi ett par riktigt onödiga turnovers som inte bara gav Gothia en gratis possession, ofta fick dem bollen i numerärt överläge och det tog bort en del av glädjen med att gå till periodpaus med 46-39 på tavlan.
Det som också gnagde lite var att Gothia hade sju offensiva brädor medans vi endast hade fyra stycken, och då hade Adam, Antonio och Olli varsin...

Vi pratade om att öka intensiteten, att öka vårt offensiva tryck och att bjuda vår makalösa hemmapublik på säsongens första vinst.
Och med facit och det rosa protokollet i hand tycker jag vi lyckades.
Vi kom ut lite svajigt, tappade fyra raka men sen fick vi ordning på steken.
Gothia kom med allt dem hade och dem gjorde det bra, och det var nere på sju poäng ett tag, 69-62 innan vi lyckades få ett par stopp i rad och kunde dra ifrån till 80-67 med sex minuter kvar av matchen.

Skoj med vinst, skönt att få en på hemmaplan inför 1512 vackra ansikten.
Kul att se att så många av Förebyggarskolorna hade representanter på plats, bra betyg till Calle, Rönna och polis-Thomas som har gjort ett suveränt jobb!

Vi gjorde en bra insats defensivt i de sista tre perioderna, vi hade någorlunda kontroll i tresekundersområdet, dock inte på den offensiva returtagningen. Vi vinner matchen trots hela 20 turnovers och endast 6 steals.
Mike viktig med sina 21 och 10, Adam som sätter upp 13 i första halvlek ger oss mycket energi, Ollies försvarsspel är stundtals hjärtevärmande.
Antonio har ett par spel i matchen som är riktigt bra, Aki fortsätter vara vass defensivt, många deflections och roteringar som inte syns i statistiken men alla i Draklandet uppskattar dem.
Kul att se Johan Ling komma in andra matchen i rad och spela med kontroll och utan misstag.

Nu väntar en riktig holmgång nere i Mässhallen på fredag.
Inte bara att det är duktiga Dolphins vi ställs emot, det är sista gången vi får spela i Mässhallen, och trots att det är en av Sveriges svåraste bortaplaner så är det med nostalgi och sorg i halsen som vi gör sista fighten där.

Sen så är nog hela mellannorrland ordentligt laddade och nervösa för söndagens höjdpunkt, en fullkomligt fantastisk Ulf Lundell i Tonhallen.

Go Dragons!

/Pontus, Ast. coach

Pontus Frivold
pontus@sundsvalldragons.com


Egen kommentar: Jag kan ju börja med att säga att Pontus skriver så bra så det är ruggigt vilken tur att han är assisterande coach i Sundsvall Dragons.

För övrigt tycker jag inte att han missat något - säger jag lite förmätet - i sin utvärdering av matchen. Jag håller med i allt han skrivit ovan.


Jag vill bara tillägga som fan till laget. Att det var skönt i Sporthallen igår trots att jag var både slut och hade svårt att fokusera igår. Men basketpillret fungerar alltid för att pigga upp. Några saker vill jag tillägga eller förstärka som jag observerade.


Mike Palm är lysande det är roligt för mig att se skillnaden i hans spel mot förra säsongen då han fortfarande var på väg tillbaka efter sin skada. Jag uppskattar att få se hans spel idag och då det dessutom är en ödmjuk kille så gör det inte saken sämre. Go Mike! Jag tyckte under matchen att han hade sina lysande stunder och annars var han som en stark arbetshäst och gjorde sitt jobb under korgen.


Adam Alexander var jättebra så klart. Vald till matchens spelare i hemmalaget denna kväll. Han gjorde en suverän poäng - som alla - men den här var extra snygg. Han tog sig ensam genom hela Gothias försvar och satte en härlig poäng för drakarnas självkänsla. Såna gånger kapitulerar man bara inför skönheten och artisteriet. Bästa lagkaptenen man kan ha.


Kul tycker jag också med Ling ikväll - han går från klarhet till klarhet. Saknar Calle i laget då jag tycker att hans utvecklingskurva innan skadan varit mycket intressant. Ser fram emot nya friska takter när han fått go från sjukgymnaster och läkare.


Antonio Kellogg - är den killen jag hoppas blir kvar för Flannagan gör alldeles för många misstag. Han gör dessutom rätt enkla missar som inte riktigt hör hemma i Basketligan.


Stolt drakmamma är jag och #1 Fan.


GO DRAGONS!

Inga kommentarer: