Carmen Madriñán, Global Director för ECPAT International säger:
“Ett barn som utsatts för trafficking har förlorat det skydd det förtjänar från
omvärlden. Det har fallit i händerna på människor som tjänar pengar på att
ta ifrån barn deras värdighet, kränka deras rättigheter och smula sönder
deras tillit.
Förändring är möjlig först när världen vaknar upp och inser att trafficking
och kommersiellt sexuellt utnyttjande av barn äger rum överallt omkring
oss, i världens alla länder. Vi bestämde oss för att driva den här kampanjen
tillsammans med The Body Shop eftersom den kommer att göra verklig
skillnad genom att sprida kunskap och skapa uppmärksamhet och på så
sätt inspirera våra beslutsfattare till att genomdriva förändring.”
The Body Shop finns i 64 länder, och samtliga av dem stöder
traffickingkampanjen och arbetar för att skapa uppmärksamhet kring den
här frågan. Dame Anita Roddick, The Body Shops framlidna grundare, var
passionerat engagerad i att föra upp “vår tids slavhandel” på agendan.
The Body Shop har varit involverade i arbetet med att göra just det sedan
vi deltog i den tredje världskongressen mot sexuell exploatering av barn,
som hölls i Brasilien 25-28 november 2008. Där och då presenterade The
Body Shop kampanjen Stop Sex Trafficking of Young People and Children
för världens ledande experter, för internationella regeringar, ideella
organisationer och aktivister.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar