Translate

torsdag, november 07, 2013

Ger Ni beröm?

Fick en bra frågeställning av en fbvän idag. Hennes fråga var egentligen Vem ger du beröm idag?

Jag drog den genast vidare och undrar då, ger Ni beröm?

Jag tycker att det är viktigt att berömma andra men jag märker hur det tar emot för andra att GE beröm. Vi borde verkligen skola oss själva i att hitta det som är bra i andra istället för det som är fel med dem.

Det är så mycket roligare att ge beröm=kärlek till en annan människa än att genom kritik sänka någon annan. Jag talar nu här om att tala ner andra människor med varandra t ex att säga att den och den gör det och det helt fel, eller är si eller så. Jag arbetar med detta konstant och försöker bli av med det. Det är så lätt att fastna i detta.

Så, ger Jag beröm. Ja, faktiskt är jag frikostig med det men märk väl. Jag menar alltid vad jag säger VARJE GÅNG. Jag sysslar inte med smicker det är någonting helt annat och väldigt främmande för mig. Säger jag till någon att vad bra du löste den uppgiften, vad fint du har satt samman din garderob, vilken bra frisyr du valt eller så. Då kommer det alltid från hjärtat. Viktigt att klargöra detta bara!

Hur tänker ni kring detta? Är det svårt för er att sätta ljuskäglan på någon annan? Svårt att ge någon cred för väl utfört arbete?

Min tanke kring den här frågan drar sig ännu lite till en bit bort för i mitt huvud så är detta väl sammanhängande med vårt lands största avart jantelagen. Hur då undrar du? Jo, missunnar du andra människor lycka, kärlek, glädje och det goda i livet så är det ju inte konstigt om du i det sammanhanget har svårt att ge kärlek, ja, ge beröm helt enkelt.

Det är så oerhört viktigt att våga ge det goda till andra människor för det skapar en rippleeffekt över hela världen. Eftersom mitt resonemang lyder så förstår ni nog vart jag vill komma sedan, eller hur?

För att kunna ge andra kärlek på ett helt och ärligt sätt måste vi älska oss själva. Varken mer eller mindre.

Ge dig själv kärlek och ge andra det också genom att berömma dem när de har gjort bra saker. För i våra relationer till andra ligger ju vikten av att söka bekräftelse hos den andra, eller hur? Låt oss välja att lägga en positiv ton på det och skapa någonting bättre.


Inga kommentarer: