Translate

tisdag, december 17, 2013

En tankfull dag

Under dagen har mina tankar vandrat från det ena till det andra. Rätt mycket handlar om julen, hur andra verkar ta emot det jag säger eller skriver. Andra människors kloka tankar, underbara systerbarn och tanter med ännu tröttare muskler än dig mamma.... Mycket handlar om hur jag väljer att definiera mig själv. För jag vet att jag är en sån människa som faktiskt agerar utefter det jag säger jag ska göra. Har jag en dröm så jobbar jag hårt för att uppnå den. Med hårt arbete och ett inställt mindset så förverkligas våra drömmar.

Jag har åstadkommit många små underverk i mitt och mina barns liv med de begränsade resurser vi har och enligt deras önskemål har jag gjort allt som står i min makt för att kunna göra något för dem. Jag har precis börjat en upptäcktsresa in i mitt inre där jag försöker komma tillbaka till kärnan till den som är jag. Under min resa har jag alltid varit ärlig och jag har alltid uppskattat andra människors ärlighet. Jag har gjort allt för att lära av mina misstag och det kommer komma fler nya lärdomar av det också. Perfekt blir jag aldrig men jag jobbar för att bli så bra jag kan. Det är viktigt för mig att ständigt utmana mig själv och se vad jag förmår. Någon gång ibland så dyker det upp små änglar i mitt liv som hjälper mig att lyfta mig lite till. Människor som är oerhört viktiga för att de säger; JAG tror på dig! Jag vet att du kommer fixa det. Såna människor är bland de viktigaste som finns för det betyder att vi ges en möjlighet att tro att vi kan åstadkomma något i vårt liv, både för oss själva och för andra.

Det är som sagt svårt för mig att förstå varför vissa människor har så svårt att ge andra människor kärlek. Jag talade med en man på bussen härom kvällen. Han pratade på om än det ena än det andra. Han presenterade sig som Harry och vi talade efter ett tag med varandra och skrattade gott. I början var jag förlägen då han helt klart hade någon slags utvecklingsstörning men då jag sa åt mig själv att skämmas och finnas i nuet för honom så blev det trevligt. Det är ju ett sätt att vara generös mot sig själv tycker jag att kunna umgås med många olika slags människor. För i grund och botten är vi ju alla lika värda och har samma rättighet till liv. Det har faktiskt inget som helst att göra med hur produktiv du är, din skönhet, sexuella läggning, tro eller politisk tillhörighet. Sedan kan ju vissa avarter inom alla områden gå ut på att skada, exkludera eller markera mot andra och då hamnar ju ditt fokus fel.

Jag menar så här. I samma ögonblick som du vågar öppna dig för andra så öppnar du dig för världen för vi har så oerhört mycket att lära av varandra bara genom att lyssna. Våga ha tilltro, glädje och kärlek till din nästa så ska du se hur mycket du kommer att vinna. Kombinerar du det med en generositet som du visar andra människor med den du är och vad du kan som medmänniska bidra med så kommer du lära dig oerhört mycket om dig själv och andra.

Idag har jag varit ute på lite äventyr med min mor som har inneburit ett besök på Dollarstore och City Gross... Jajjemen det gäller att storgöra det ibland. Buss åkte vi också.

En annan sak som också har gått upp för mig som har orsakat mig onödigt negativt tänk förut. Jag har blivit bättre på det men ett tag var jag arg för att jag tyckte att jag ställde upp på alla. Vilket var helt sant men ingen tvingade mig till det faktiskt. Jag sökte erkännande för mig som människa och ett människovärde eftersom jag inte kunde arbeta. Jag levde hela tiden med en känsla av att kan jag kan alla andra, de borde verkligen hjälpa mig för att jag har det svårt eller de borde göra mer för mig. Men idag när jag inte känner så längre och oftast hinner stoppa gamla tankemönster är livet bra mycket enklare. Nu ligger fokus på mig, mina tankar och mina handlingar på ett annat plan än förut. Jag tillåter faktiskt inte att andra har fokus i mitt liv, jag tillåter mig själv ta plats och det är himla skönt det.

Ingen annan människa är skyldig mig något lika lite som jag är skyldig andra något. Jag har ansvaret i mitt liv och det är jag som ska styra det med de medel jag har att tillgå. Jag jobbar hårt för att inte döma andra, varje dag, eftersom jag inte har någon rätt att göra det. Jag vet ju nämligen inte vad som ligger bakom en annan människas handling eftersom jag inte är inne i deras huvud. Det är inte så många som är lika mig med min transparens. Det är helt okay för oss alla att välja att vara den vi är så länge vi inte medvetet skadar andra människor.

Jag provade en jättefin mössa idag från Dollarstore, den kostar 50 kronor och den ska jag nog köpa för jag gillar den.



Imorgon ska jag börja fotografera lite för att ha bilder med mig när jag flyttar. Dessutom vill jag fotografera min mammas hund så att hon får lite fina bilder att använda på sin dator.

Inga kommentarer: