Translate

lördag, april 12, 2014

Arbete ger frihet?



Fotot är från ingången på Auschwitz utrotningsläger.


Arbeit Macht Frei är ju en gammal tysk sanning och en skylt som i sin innebörd är helt hemsk. Skylten sitter över ett av nazitidens arbetsläger och ingjöt de judiska, romska, funktionshindrade och barn falskt hopp. Nedbrytningen av människorna började redan där. De människorna som inte genast blev sända in i gaskamrarna bröts ned kroppsligt med svält, hårt arbete och psykiskt i en ständig förnedring av att kläs nakna, lusas av och iklädas uniformer med Davidsstjärnan påsydda. De tvingades slåss om minsta smula och genom vilket nyck som helst kunde de bli skjutna av staben på utrotningslägret. Det är så fruktansvärt och jag vet inte varför jag väljer att skriva om det idag. Jag tror att mitt hjärta och min själ börjar svämmas över av rädsla då de främlingsfientliga krafterna vinner ny mark, människor är outbildade och många är ignoranta. Tolka mig rätt nu, det finns engagerade, utbildade och politiskt intresserade ungdomar även idag men det största flertalet verkar som de inte ens ser nyheter. Ser de inte nyheterna och lär sig vad som händer i deras omvärld så är det så oerhört lätt att missa den historik som Sverige Demokraterna bär med sig med sina brunskjortor med anhang. Det slutar ju inte där heller vi har ett skrämmande mörkertal i det här landet med fästen av brunskjortor i Malmö, Värmland och Stockholm som de stora ansamlingarna.

Vi har demokrati i det här landet och det är verkligen tur men hur skulle vårt land och världen se ut om dessa partier med fascistiska undertoner fick styra. Tror ni att de skulle värna demokrati? Yttrandefrihet? Alla människors lika värde? Vad är det väljare av dessa partier dras till? Vad är det för slags missnöje de vill ge uttryck för? Vad är det man vill uppnå? Det går inte att lösa alla problem i världsekonomin genom att skylla ansvaret på andra, det enda som har någon effekt är att samarbeta och välja att söka lösningar på problem istället för att stoppa huvudet i sanden.

Det var en debatt på facebook bara häromdagen där människor också ger uttryck för sin rädsla genom att stänga av fbvänner som röstade eller sympatiserade med SD, jag kan förstå det men det är också så dubbelt. Värnar man demokrati måste även deras åsikter få höras, förhoppningsvis så kan vi påverka varandra. Jag känner ett ansvar gentemot mig själv och mina arbetskamrater. Mina barn och min hund.

I mitt personliga ansvar för mig själv ligger att alltid försöka lösa mina problem, läsa på och försöka skapa förutsättningar för den förändring jag söker. Det hjälper inte att jag skulle t ex skylla på en människa från ett annat land för att jag inte haft möjlighet att jobba, att min ekonomi varit värdelös eller att jag varit tjock. Allt detta hamnar hos mig själv som individ och mitt ansvar för mitt eget liv. Vi måste hela tiden sträva efter att bli bättre människor, lära oss om vår omvärld och ta hänsyn till varandra. Att exkludera andra skapar inte gemenskap utan det skapar grogrund för främlingsfientlighet och andra obskyra yttringar i samhället.

Inkludera, visa tolerans och ha kärleksglasögonen på, även riktade till dig själv, så blir det lättare att överse med andra människors brister. Framför allt välsigna våra olikheter för tänk om vi alla var exakt likadana hur skulle då världen se ut? Den skulle inte funka om alla var hårfrisörer t ex ... Vi skulle alla vara väldigt snygga i håret men vi skulle tämligen snart frysa eller svälta ihjäl eller bli uppätna av vilda djur. Vi behöver vara olika för att skapa fungerande samhällen och våra olikheter gör att vi överlever tillsammans. Bara bär med er den tanken i dag.

Inga kommentarer: