Translate

torsdag, maj 13, 2010

Sundsvalls kommun och rektorer?



Vad är det för fel på dem egentligen?

Har fått in yttrandena från Skolinspektionen där det framkommer tydligt mellan raderna att jag nog håller min dotter hemma på oklara grunder och att jag vill hon ska ha hemundervisning för att jag inte orkar med annat. Jag har också blivit anklagad för att ha ljugit för skolan om att vara i Stockholm på Astrid Lindgrens Barnsjukhus då vi skulle ha haft ett möte tillsammans mellan skolpersonal och sjukvårdspersonal på Sundsvalls Sjukhus. Dessutom har rektorn påstått att han inte fått ett mejl som jag sänt till honom. Tror de verkligen inte att jag sparar viktiga mejl som jag har skickat iväg?

Saken är den - på ALLA skolor Johanna har gått i kommunen - har skolorna misskött sina åtaganden gentemot min dotter. På SAMTLIGA skolor har de tyckt att jag som outbildad lärare - läs förälder - ska sköta min dotters utbildning och ge dem ett erkännande för det. Aldrig i livet! Det är SKOLORNAS ansvar att sköta utbildningen det är DE som ska anpassa sig efter min dotter. Det är DE som ska ta reda på fakta och utbilda sig om hennes sjukdom. Det är DERAS ansvar! Skjut inte över det på MIG. Jag har tagit ett stort ansvar för min dotters skolgång och hennes liv ENSAM, UTAN hjälp och det ser ut som jag får fortsätta göra det.

Men kom INTE och anklaga mig för att agera oriktigt runt min dotters liv. JAG VET BÄST hur hon mår, VAD hon behöver och jag har hittills aldrig haft lyxen att bara vara hennes mamma. Hela tiden får jag ta ansvar över ALLT runt henne. Inte ens de bitar samhället ska stå för har jag fått hjälp med. Det är många gånger som jag skickat iväg min dotter till skolan trots att hon har haft för ont bara för att INTE skolan ska anklaga mig för att missköta henne. Efter hon har åkt har tårarna som bränt då jag sett hur hon grimaserar för att kliva upp, tvätta sig och kliva i taxin. Gråtit i min ensamhet. Den som inte levt med våra förhållanden ska inte döma. Den som inte har en empatisk förmåga ska inte klandra och den som har åkt genom livet på en räkmacka ska bara hålla tyst om de inte har något vettigt att säga.

Jag säger bara det; Prova lev vårt liv som vi har gjort i bara två månader när det var som värst så får ni se vad det innebär.

Min största dröm är att få se min dotter leva sitt liv som HON vill och att ha tillförsikt inför framtiden.

Idag har sjukdomen stoppats tack vare den medicinska studien hon är med i. Tack vare att Bo Magnusson på Barnreumatologen på ALB visste vem hon var. Nu är det bara kvar att stå ut med smärtorna så länge som möjligt för att kunna sätta in proteser i axlar och höfter. När det är gjort - kommer hon vara smärtfri och kunna LEVA livet på ett nytt sätt. Med nya förutsättningar som hon aldrig haft sedan hon var fyra och ett halvt år.

Jag tar ansvar och har fått rätt hos Skolinspektionen i alla ärenden jag drivit - skulle jag ha fått rätt om det var så att jag inte hade på fötter? Nej, inte direkt va?

Kommunen får bita i det sura äpplet nu och ta ansvar.

Det är sådant här jag vill kämpa emot för VÅR verklighet är något som ALLA föräldrar till barn med olika funktionshinder ställs inför. Det hade ju varit fantastiskt om vi varit en isolerad händelse - men tyvärr - så ser det ut så här för oss i HELA landet.

Kryssa mig på valsedeln för Kristdemokraterna i valet och jag ska göra vad JAG kan för att förändra detta.

ALLA BARN HAR RÄTT TILL SKOLGÅNG PÅ SINA VILLKOR!

Kryssa Harriet Olsén, KD till Kommunfullmäktige i Sundsvall.

Inga kommentarer: