Translate

söndag, januari 02, 2011

Jag har skrivit om detta förr men får anledning att återkomma till ämnet Fetma - IGEN.


På min andra blogg hittar ni följande som jag skrivit tidigare i ämnet, här.

På Facebook har vi debatterat ämnet där jag sagt som följer;

Ja, det var ju skönt med en nyans till i debatten. Jag kan ju säga som överviktig själv att förslaget är idiotiskt, enfaldigt och tyder på stor okunskap om vad fetma och övervikt beror på och vad orsakerna är.

Låt oss börja från början med undervisning, lägre skatter på hälsosamma produkter som grönsaker. HÖJ skatten på farliga livsmedel som kolhydrater som orsakar både diabetes och obesitet.

Jag har förut också lagt som förslag att man borde premiera överviktiga som får G på Idrott i skolan. Utbilda personalen i skolan om hur man mår både psykiskt och fysiskt i den här situationen och dessa livsbetingelser.

Det finns också ÄRLIGT ingen som VÄLJER fetma och ohälsa det måste väl ändå framstå som helt klart. SÅ korkad är ju ingen människa. MEN det underlättar inte att bra organisk mat; kött och grönsaker och ekologiska mejeriprodukter är onödigt dyra trots deras goda hälsoeffekter.

Det finns bra forskning att luta sig på och det finns INGEN överviktig som inte har kämpat med ett mat- eller sockerberoende kan jag lova dig. Kolhydrater blir du trött och orkeslös av i längden och i kombination med den mentala stressen det innebär att bli pekad på, ignorerad och tvingas vara förbannad över fettoracismen i det här landet är inte något jag unnar min värsta fiende ens.

Inga kommentarer: