Translate

torsdag, november 21, 2013

Bara för att jag vågar varför ska du förminska mig?

Denna förmiddag tänker jag på vad olika människors reaktioner varit på att jag ska flytta utomlands. Jag förstår att det har med dem själv att göra, såklart men jag har hört saker som hur ska du klara dig? Vad ska du göra där? Vad ska du leva på? Hur kan du lämna dina barn? Allt med undertonen att jag är dum i huvudet och inte kan tänka själv.

Jag hoppas verkligen att dessa frågor som ställts till mig egentligen handlar om människors egna rädslor och tillkortakommanden. Jag känner mest kärlek och lite ledsamhet för dessa människors skull. Jag är så lycklig att leva i min kraft. Just nu mår jag oerhört bra och livet leker.

Jag är som en ungdom som äntligen kommit på att mina val är mina egna. Såklart har jag talat med nära släkt och mina barn om det för det är så man gör. Ingen av mina barn tycker det är tråkigt att jag åker, de uppmuntrar mig att uppfylla mina drömmar och mina mål precis som jag uppmuntrar dem. De är härliga starka unga vuxna alla tre. Sedan finns ju skype, facebook och ett och annat flygplan.

Jag har hittat tre körer lokalt i Bradford som jag ska gå till när jag har kommit lite iordning. Det första jag ska göra nästan är att boka tid för att pierca mig. Även här gör jag som jag vill. Jag vägrar vara lagom och förminska mig för att passa in i en norm som ingen annan heller följer. Jag är inte rädd att sticka ut, jag är rädd att passa in för det betyder att jag lämnar över makten för mitt liv i andras händer. 




Jag känner mig fri, stark och modig och det är en underbar känsla. Jag kommer ha julafton varje dag genom nya människomöten, höra ett nytt språk i mina öron, se fler nationaliteter, handla billigt, fotografera min omgivning, lära känna en delvis ny kultur, bli trevligt bemött i affärere, gå på muséum, loppisar, konstgallerier, titta på slott, gå på heden, ta vandringsleder och jobba som volontär på RSPCA. Mitt liv kommer bli ännu mer berikat av mängder med olika kulturer.

För mig innebär allt detta saker som gör mig lycklig, de utmanar mig, jag blir av med fördomar (de har vi alla), jag kommer lära mig massor och det kommer vara fantastiskt.


Inga kommentarer: