Translate

måndag, oktober 27, 2008

Vilka fantastiska människor det finns.


Syskonkärlek Alex Patrick, 35, i mitten, överlevde cancern men blev steril. Trots det har hon blivit mamma till lille Oliver. Tvillingsystern Charlotte, till höger, donerade ägg och storasystern Helen, till vänster, födde barnet.
Foto: LES WILSON

Tre mammor och en baby

Alex fick barn – tack vare sina systrar
LONDON. Snacka om syskonkärlek.

Systrarna Charlotte och Helen hjälpte Alex att förverkliga mamma-drömmen.

– De har gjort mig till världens lyckligaste kvinna, säger hon.

Alex Patrick, 35, från London, överlevde cancern men den gjorde henne steril.

Tack vare tvillingsystern Charlotte Pestell och storasystern Helen Ritchie, 37, har hon ändå blivit mamma till två barn.

Hur det är möjligt?

Charlotte donerar ägg som befruktas av spermier från Alex make Shaun. Ägget planteras sedan i liv-modern på Helen, 37, som föder barnet åt Alex.

Stolt storebror
Nu har systrarna genomgått processen med önskvärt resultat – två gånger. Tidigare i oktober såg lille Oliver dagens ljus. Charlie, 3, är så stolt som bara en storebror kan vara.

– När han blir tillräckligt gammal ska jag förklara samma sak för honom som jag har förklarat för Charlie – att den här modellen är den största kärleksförklaringen någon kan önska sig, säger Alex i Daily Mail.

1999 fick hon veta att hon vunnit kampen mot livmoderhalscancern, men också att hon inte kunde få barn.

– Det beskedet var nästan lika hårt som diagnosen,säger Alex Patrick.

Tvekade inte
Eftersom hon och Shaun, 42, inte ville adoptera vände sig Alex till Charlotte, som inte tvekade när hon fick frågan om hon kunde donera ägg.

– Jag blev glad över att kunna hjälpa min syster, säger Charlotte Pestell.

”Kändes rätt”
Eftersom tvillingsystern gått igenom två jobbiga graviditeter var hon dock inte villig att bära barnet. Då kom Helen, som tidigare hade satt två söner till världen, in i bilden.

– Det kändes rätt att göra det här för Alex, säger hon.

När Charlie var två år var det Helen som föreslog att hon skulle ställa upp som surrogatmamma på nytt.

– Jag tyckte att Charlie behövde ett syskon. Det var absolut inga problem att lämna över Oliver till Alex. Han var skapad för henne, med vår kärlek, säger Helen Ritchie.

Stefan Holm
Egen kommentar: Jag blir så rörd av att de visar sån omsorg om sin syster och att de hjälper henne att förverkliga drömmen om en famil efter att ha vunnit mot livmodercancer.
Jag som har en släkt som skiter i varandra och där alla tänker på sig själva. Jag blir så lycklig när jag får tag i såna här små berättelser för de ger mig hopp om människan.
//Harriet

Inga kommentarer: